søndag 10. juni 2012

Fotosafari i egen hage

En merkelig vår med store temperaturforskjeller og tidvis mye regn, har tydeligvis gitt gode vekstforhold i hagen. Det er en fryd å vandre rundt i min pittelille hage og se på alt som spirer og gror. Til stadighet dukker det opp overraskelser, være seg planter jeg hadde glemt, blomster som er blitt tre ganger så store som forventet eller busker jeg trodde ikke hadde overlevd vinteren. Lykken er like stor hver gang. Alt blir selvsagt foreviget med kameraet.

Før helgen kom husbonden hjem med nytt fotografiapparat. Og hva passet vel bedre enn å teste det ut på alle hagens vakre motiver. Mange, mange bilder ble tatt og med snasent kamerautstyr, ble jeg fornøyd med opptil flere av dem. Ikke minst er det artig å kunne studere detaljrikdommen til hvert enkelt blad og blomst.

Her er noen av bildene som ble tatt i helgen:

Austin-rosene mine svikter ikke i år heller og har lassevis av knopper som nok står i full blomst om kort tid.

Akeleier husker jeg fra min mormors hage og jeg har selv plantet dem i flere farger. Denne hvite derimot, var blant en av få blomster som var i hagen da jeg overtok den for 4 år siden.

En plante som virkelig har fått fotfeste i hagen og som sprer seg mye utover, er steppesalvie. 

Alpeklematisen min startet livet på en veranda i 3. etasje og trivdes greit nok der. Siden den fikk fritt spillerom i  hagen, har den takket med enorme mengder blomster og en størrelse ihvertfall jeg, finner imponerende. Selv etter dens blå kronblader er visnet, er blomstene utrolig dekorative.



Jeg har gått litt amokk når det kommer til Alunrot og plantet dem i de fargene jeg har fått tak i. Disse bunndekkerne synes jeg liver godt opp i bedene mine.


 Fargerikt skal det være og i kasser og krukker har jeg plantet både Million bells og Surfinia i ulike farger sammen med jordbær for variasjonens skyld.

Den hagegale fotografen in action med nytt kamera ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar