mandag 10. mai 2010

Glede og frustrasjoner

Nå når solen har begynt å varme forfrosne nordboere, er det på tide med en oppsummering av hvordan beplantningen i hagen har taklet vinteren.

Den største skuffelsen må vel sies å være rhododendron. Vi plantet 4 stykker utenfor kjøkkenet som frydet oss med flotte blomster for ett år siden. Dessverre ser de ganske triste ut nå, det er noen knupper på dem, men jeg er sannelig ikke sikker på om så mange av dem vil gi blomster. Barfrosten som var før jul i fjor var nok ikke helt heldig for disse buskene. 

De fleste rosene ser derimot ut til å ha klart seg. Jeg har oppdaget nye skudd på alle sammen. Selv den lille gule potterosen som datteren min absolutt skulle ha plantet ut i et bed, har overlevd! Den flotteste akkurat nå er en såkalt historisk rose som forhåpentligvis skal glede oss med hvite blomster. Ellers ser jeg kansje mest frem til å kjenne duften fra Austinrosene igjen.

Dette oppstammede japanske lerketreet ble plantet ifjor, uten at jeg egentlig visste noe om herdigheten. Og, ja, jeg var veldig spent på om det ville bli grønt igjen. Men det ble det :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar