tirsdag 29. juni 2010

erta berta sukkererta

I heimen vår er det stor enighet om at vi ikke vil ha trær i verandakassen (en trend som ellers ser ut til å være veldig populær i nabolaget vårt). Bugnende verandakasse, derimot, vil vi gjerne ha. Så i år gikk jeg så langt som til å skifte ut all jorden i verandakassen (300 liter viste det seg at den rommet) for å få litt swung på blomstene.

For å inspirere til hageglede, pleier 4åringen og jeg hver vinter å så ut frø. I år prøvde vi oss blant annet med sukkererter og erteblomster. Grunnet litt stor iver fra undertegnede, ble plantene sådd litt vel tidlig og ganske raskt hadde vi lange grønne planter utover hele stuebordet. I ren desperasjon ble de stappet ned i verandakassen - lenge før frostnettene hadde gitt seg. En stund så det ut til at ingen av erteplantene ville klare seg, men sakte men sikkert våknet de til liv.


Det ble riktig så koselig i verandakassen med blanding av grønne erteplanter og sommerblomster. Om det skyldtes den nye jorden eller om sukkererter og erteblomster faktisk pleier å bli monstersvære, vet jeg ikke. Men plutselig en dag oppdaget jeg at hele verandakassen var omgjort til en urskog av erteplanter. Da jeg tok en nærmere titt, var det også fullt av sukkererter som var klare til å høstes :)


Så nå koser 4åringen og undertegnede seg med sukkererter hver dag (den andre halvdelen av familien rister litt oppgitt på hodet og nekter å røre kaninføden).  


Forøvrig har jeg fått klar beskjed om at jeg ikke får anlegge skog i verandakassen flere ganger...

2 kommentarer:

  1. Vel - jeg synes "urskogen" var storflott, jeg da. :)

    SvarSlett
  2. smgj: tusen takk, det var veldig hyggelig sagt :) Jeg liker den ganske godt jeg også...men nå har jeg (dessverre) ikke enevelde over hagen

    SvarSlett